Celem zajęć było umożliwienie uczniom mającym trudności w nauce przyrody wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach oraz rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, a także kształtowanie kluczowych umiejętności przyrodniczych niezbędnych w codziennym życiu i dalszej edukacji.
Podczas zajęć wykorzystano pomoce naukowe oraz sprzęt TIK zakupiony w ramach doposażenia pracowni przedmiotowych. W ramach spotkań zrealizowano następujący zakres tematyczny:
- Uczniowie pracowali z administracyjną mapą Polski, czyli wskazywali położenie i atrakcje turystyczne poszczególnych województw.
- Uczniowie wybrali się w podróż przez Układ Słoneczny z wykorzystaniem pomocy „Układu Słonecznego w postaci nadmuchiwanych piłek” oraz „Magnetycznego Układu Słonecznego”. Podczas wędrówki poznali różne ciała niebieskie, nauczyli się prawidłowej kolejności ułożenia planet od Słońca oraz ich charakterystycznych cech. Poznali sylwetkę znakomitego polskiego astronoma Mikołaja Kopernika.
- Uczniowie korzystali z globusów konturowych oraz podświetlanych globusów polityczno – fizycznych celem określenia kształtu Ziemi oraz położenia kontynentów względem równika i południka zerowego. Określali i wskazywali główne oraz pośrednie kierunki geograficzne na globusie, posługując się nazewnictwem polskim i angielskim.
- Przy pomocy ruchomego modelu na baterie „Układ Słoneczny i gwiazdozbiory” oraz „Tellurium” z napędem ręcznym uczniowie mogli w sposób obrazowy zobaczyć dwa rodzaje ruchów planet: ruch obrotowy, wirowy oraz ruch obiegowy. A także, jak w trakcie całego roku zmienia się kąt padania promieni słonecznych w układzie Słońca-Ziemia-Księżyc a więc określić z czego wynika istnienie pór roku, faz księżyca, zaćmień Słońca i Księżyca.
- Zobacz jak oddziałują na siebie magnesy, to kolejne zajęcia podczas których uczniowie poznali biegunową budowę magnesu. Wykonywali doświadczenia z wykorzystaniem „Walizki z zestawem magnesów do doświadczeń oddziaływań magnetycznych” sprawdzające rozchodzenie się linii pola magnetycznego, poznali rodzaje magnesów i ich oddziaływania na przedmioty z różnych tworzyw. Dodatkowo zyskali wiedzę na temat pola magnetycznego Ziemi jego znaczenia w nawigacji.
- Uczniowie dowiedzieli się jak zbudowany jest kompas, jak działa oraz jakie jest jego zastosowanie. Nauczyli się także opisywać oddziaływania magnetyczne, nazywać bieguny magnetyczne magnesów, opisywać oddziaływania między biegunami magnesów, podawać przykłady przedmiotów, na które oddziałują magnesy.
- Kolejne zajęcia dotyczyły zjawiska elektryzowania. Podczas zajęć uczniowie badali oddziaływania między ciałami naelektryzowanymi poprzez tarcie oraz badali oddziaływania ciał naelektryzowanych z przedmiotami wykonanymi z różnych substancji. Uczniowie przy pomocy zestawu doświadczalnego (woreczki foliowe, włóczka, plastikowa linijka, balon, skrawki papieru) wykonali doświadczenia ilustrujące zjawisko oddziaływania elektrostatycznego. Badali wzajemne oddziaływanie (przyciąganie lub odpychanie) ciał naelektryzowanych wskutek pocierania.
- Uczniowie poznali i nauczyli się posługiwać czterema przyrządami do pomiarów środowiskowych tworzących tzw. zestaw doświadczalny „Środowisko”: miernik temperatury i wilgotności powietrza, Luxometr – miernik natężenia światła, Anemometr- miernik przepływu wiatru, Decybelomierz- miernik poziomu dźwięku (dBA).
- Badaliśmy poziom hałasu w szkole o rożnych godzinach ze szczególnym uwzględnieniem przerw międzylekcyjnych. Do pomiaru uczniowie wykorzystali decybelomierze. Dodatkowo mierzona była temperatura i wilgotność wewnątrz pomieszczeń szkoły oraz siła wiatru i temperatura na zewnątrz.
- Podczas zajęć „Jak słyszymy dźwięki?” uczniowie dowiedzieli się dlaczego słyszymy dźwięki, jakie są rodzaje dźwięku i od czego zależy prędkość dźwięku. Poznali także budowę ucha ludzkiego jako narządu odbierającego dźwięki na podstawie „3 częściowego 5-krotnie powiększonego modelu ucha”. Badali również rozchodzenie się dźwięku w ciałach stałych z wykorzystaniem prostych „kubeczkowo-sznurkowych telefonów”.
- Uczniowie zapoznali się z budową jaskini na przykładzie „Modelu jaskini krasowej”, będącej także środowiskiem życia nietoperzy (nawiązano i omówiono zjawisko echolokacji). Podczas zajęć zdobyto także umiejętność rozpoznawania skał z różnych rejonów Polski (np. wapień) i świata.
- Prowadzona była analiza schematu krążenia wody w przyrodzie (opady, wsiąkanie, spływ, parowanie). Podjęto próbę wykonania doświadczenia- symulacji obiegu wody w przyrodzie- z wykorzystaniem „Modeli cyklu hydrologicznego”, czyli trójwymiarowego modelu (symulatora) wyobrażającego fragment naturalnego ukształtowania powierzchni Ziemi, prezentujący obieg wody w przyrodzie.
- Omówiono z uczniami zasady działania przyrządów służących do pomiaru składników pogody
z wykorzystaniem tzw. „Stacji meteorologicznej w walizce” oraz przenośnej stacji pogodowej „Wiatr i Pogoda”. Przeprowadzono obserwację pogody i dokonano pomiaru jej składników: temperatury, opadów deszczu, siły i kierunku wiatru, ciśnienia atmosferycznego. Uczniowie nauczyli się:
- rozpoznawać, rozróżniać, opisywać, mierzyć i zapisywać: temperaturę, zachmurzenie, kierunek oraz siłę wiatru, wielkość opadów atmosferycznych;
- odczytywać oraz używać różnorodne symbole pogodowe, zaczynając od prostych piktogramów do zestawu naukowych symboli używanych w oficjalnych mapach pogodowych.