Na kolejnych zajęciach badaliśmy jak zachowa się dowolna ciecz w dwu naczyniach, ale połączonych rurką.
Zauważyliśmy, że woda w naczyniu zawsze na powierzchni układa się płasko, poziomo. Potem sprawdzaliśmy zachowanie wody po wciągnięciu jej do rurki, jak podczas picia przez rurkę. W końcu użyliśmy długiej rurki, wciągnęliśmy do niej wodę, zatkaliśmy palcem koniec rurki i obniżaliśmy ją, już nie zatkaną (nie jest to łatwe, próbowaliśmy kilka razy, zanim woda nam nie „uciekała” z rurki).
Zaobserwowaliśmy, że poziom wody obniżał się zawsze do takiego, jaki był w naczyniu z wodą.
Potem zabarwiliśmy wodę kroplą mleka, żeby było lepiej widać i znowu nabierając wody do rurki (po kilku próbach) przełożyliśmy jej koniec do drugiego naczynia i woda zaczęła się do niego przelewać. Żeby rurka nam nie wypadła, przypięliśmy ją spinaczem. Woda przelewała się dotąd, aż wyrównał się jej poziom w obydwu naczyniach. Potem umieszczaliśmy naczynia na różnych wysokościach, wtedy woda znowu się przelewała, ale zawsze dotąd, aż poziom się wyrównywał.
Takie naczynia nazywają się połączone, a każda ciecz zawsze w każdym ramieniu takiego naczynia ma jednakowy poziom. W pracowni fizycznej jest specjalne naczynie połączone.
Naczyniem połączonym używanym przez nas na co dzień jest czajnik z „dziubkiem”.
Projekt „NAUKOWA EKSPEDYCJA W GMINIE BOCHNIA” realizowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.