Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa
Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży realizowane od września 2022 r. do czerwca 2023 r:
- Szkoła umożliwiła uczniom wpływ na kształtowanie księgozbioru biblioteki szkolnej, poprzez przeprowadzenie wywiadów z uczniami i sporządzenie listy „Książek marzeń” oraz zasięgnęła w tej kwestii opinii nauczycieli, rodziców i samorządu uczniowskiego.
- Organizacja pracy biblioteki szkolnej od wielu lat dostosowana jest do potrzeb uczniów, w szczególności umożliwiono uczniom wypożyczanie książek na okres ferii zimowych i letnich.
- Szkoła zrealizowała, co najmniej jeden projekt edukacyjny na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
Klasa 1a
- „Lekturki spod chmurki”- projekt edukacyjny z wykorzystaniem książki Julity Grodek „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie…”. Głośne czytanie dzieciom fragmentów książki, podróże interaktywne po miejscach z lektury, wykonanie lapbooków, akcja bookcrossingowa. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0fVZCPH7zwJGg1a51QNeXxc5PTTDSKtU2VBpj9FXADWmaakvKZvtKDvFYFcWWJaNKl&id=10006401046701
Klasa 1b
- „Wędrująca książka: wypożycz – przeczytaj – przekaż dalej” – projekt edukacyjny polegający na tworzeniu klasowej biblioteczki, pożyczaniu książek na zasadzie bookcrossingu i głośnym czytaniu książeczek w domu w ramach zadania „Dzieci czytają – rodzice słuchają”.
Klasa 2a
Temat projektu edukacyjnego:
- LINK- ZDJĘCIA
Klasa 2b
- „Bądź jak Maria”- projekt edukacyjny realizowany podczas Dnia Patronki Szkoły, Marii Skłodowskiej-Curie. Spotkanie z wielką uczoną, poznanie historii jej życia, głośne czytanie fragmentów książki o Marii Skłodowskiej-Curie z biblioteki szkolnej, konkurs wiedzy, kolorowanki.
- „Psia lekcja” – projekt edukacyjny nt psów. Spotkanie z hodowcą psów, poznanie zasad pielęgnacji i opieki nad zwierzętami, interaktywne spotkania z opiekunami psów w schronisku, korzystanie z książek dostępnych w bibliotece szkolnej, gdzie bohaterem był pies.
- „W świecie lektur –czytamy, rysujemy, tworzymy!”- projekt edukacyjny w trakcie którego uczniowie czytają lektury, rysują ilustracje i pracują grupowo tworząc lapbooki lub grając w gry planszowe.
Klasa 3a, Klasa 3b
- „Tajemnica obserwatora przyrody” – projekt edukacyjny realizowany podczas Światowego Tygodnia Zwierząt obejmował następujące działania: spotkanie z lekarzem weterynarii, prace plastyczne pupili dzieci, zapoznanie się z książkami z biblioteki szkolnej na temat interesujących zwierząt /wystawka książek, czytanie/.
- „Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” – projekt edukacyjny z wykorzystaniem lektury „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie…” Julity Grodek. Obejmował następujące działania: samodzielne czytanie lektury przez dzieci, omówienie i głośne czytanie fragmentów książki przez nauczyciela, konkurs na przebranie „Sobowtór Marii Skłodowskiej-Curie”, sesja sleeveface z książką, oglądanie wystawki o uczonej, wykonanie lapbooka na temat patronki.
Lapbook – PROJEKT 3ab
Klasa 4a, Klasa 4b
- „Aktywna lektura”- „Lego w bibliotece”– projekt edukacyjny w oparciu o lekturę „Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy. Obejmował następujące działania: fleksografię, budowanie Akademii z kolorowych klocków LEGO, rysowanie portretu tytułowego bohatera.
PROJEKT KLASA 4A
PROJEKT KLASA 4B
Klasa 5a
- „Mała Ojczyzna… Wydarzenia na Placu Broni” ”– projekt edukacyjny w oparciu o lekturę
„Chłopcy z Placu Broni” F. Molnara. Obejmował następujące działania: wykonanie makiety Placu Broni, omówienie i zaprezentowanie przebiegu bitwy.
- „Dotknąć tajemnicy” ”– projekt edukacyjny w oparciu o książkę „ Dotknąć tajemnicy.
Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie” obejmował analizę życiorysu Wielkiej Chemiczki, redagowanie przepisu na odkrywcę, formułowanie pytań do uczonej.
Klasa 5b
1. „Mitologia do działania skłania”- projekt edukacyjny w oparciu o lekturę F. Schwiegera
„Ja, Zeus i ekipa z Olimpu”. Obejmował następujące działania: wcielenie sięw role greckich bogów, konkurs mitologiczny, przygotowanie gazetki tematycznej, projekcja filmu „Percy Jackson i Bobowie Olimpijscy”, oglądanie spektaklu teatralnego Widziane z Olimpu.
Klasa 6
Temat projektu edukacyjnego:
- LINK- ZDJĘCIA
Klasa 7
- „Smaki naszych lektur” – projekt edukacyjny z języka polskiego /literacko-kulinarna
innowacja/ na który składa się kilka spotkań, podczas których uczniowie będą przygotowywać proste potrawy, o których mowa w szkolnych lekturach.
– I Spotkanie „Herbatka pod lipą u pana Jana Kochanowskiego”
Klasa 8a
Temat projektu:
- LINK- ZDJĘCIA
Klasa 8b
Temat projektu edukacyjnego:
- LINK- ZDJĘCIA
- Szkoła zorganizowała w czasie roku szkolnego następujące wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów, w szczególności spotkanie z twórcami literatury, w tym dziecięcej i młodzieżowej:
a). Spotkanie stacjonarne z twórcami literatury dla dzieci i młodzieży
– Spotkanie autorskie dla uczniów klas 1-3 z pisarką i poetka panią Ewą Stadmuller.
– Spotkanie autorskie dla uczniów klas 3/4-8 z pisarzem panem Pawłem Beręsewiczem.
Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Łapczycy.
– Spotkanie z wydawcą, grafikiem właścicielem mieszczącego się w Łapczycy Wydawnictwa „Regis” oraz współpracującym z nimi twórcami literatury.
- LINK- ZDJĘCIA
– Spotkanie autorskie dla uczniów klas 1-8 z młodymi autorami uczniami klasy 4a.
- LINK- ZDJĘCIA
b). Akcję ogólnopolską
– Nocy Bibliotek- Szkolna Noc Bibliotek 2022
Uczestniczyli uczniowie klasy 5a i klasy 5b.Szkolna Noc Bibliotekodbywała się pod hasłem „To się musi powieść!”, miała na celu promocję czytelnictwa i aktywności sportowej.
c). Akcje czytelnicze
– Narodowe Czytanie 2022
Zaangażowani w przygotowanie uczniowie klasy 7 i 8ab. Uczestniczyli uczniowie klas 5b,6,7,8ab. Aranżacja przedstawienia poprzez głośne czytanie wrażeniowei projekcję multimedialnawybranych utworów z książki „Ballady i romanse” Adama Mickiewicza.
Współpraca z Gminną Biblioteką Publiczną w Łapczycy.
– Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
Uczestniczyli uczniowie klas 2ab, 3ab. Poprzez głośne czytanie dzieciom fragmentów książek rozwijano ich wyobraźnię, język i pamięć oraz stwarzano atmosferę sprzyjającą przyjemnemu odbiorowi słuchanych opowieści.
– Dzień Pluszowego Misia
Uczestniczyli uczniowie klas 1-3, którzy zapoznali się z nowymi książkami w bibliotece, gdzie bohaterem jest miś. Wysłuchały głośno czytanych fragmentów z wybranych opowieści.
– Cała Polska Czyta Dzieciom
- LINK- ZDJĘCIA
– Mała Książka – Wielki Człowiek
- LINK- ZDJĘCIA
d). Biblioteczne imprezy okolicznościowe
– Dzień Postaci z Bajek dla uczniów z klas 1-3
Odbył się „Bajkowy Pokaz Mody” oraz sesja fotograficzna.
– Dzień Postaci z Lektur dla uczniów z klas 4-8
- LINK- ZDJĘCIA
– Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej uczniów klasy 1 SP
- LINK- ZDJĘCIA
e). Wystawki nowości wydawniczych, a także wystawki i gazetek tematyczne oraz okolicznościowe rozwijające kompetencje czytelnicze uczniów.
f). Konkursy literackie, plastyczne i fotograficzne
– Szkolny konkurs czytelniczy mistrzostwa Wielkiej Ligii Czytelników dla uczniów kl. 3 SP
– Szkolny konkurs talentów literacko-plastycznych „Piórem i Pędzlem” dla uczniów
kl. 2-8 SP
- LINK- ZDJĘCIA
– Gminny Konkurs Czytania ze Zrozumieniem „Czytam – Wiem – Rozumiem” dla uczniów kl. 3 SP
- LINK- ZDJĘCIA
g). Prowadzenie działań biblioterapeutycznych zwłaszcza wobec uczniów z różnymi dysfunkcjami i rozpoczęcie programu czytelniczego z elementami biblioterapii „Co robią nasze uczucia”.
1. Międzynarodowy Dzień Kropki: Bo przecież w każdym z nas drzemie wyjątkowy talent!
Uczestniczyli uczniowie klas 2b,5a, 7.
h). Przeprowadzenie w każdym oddziale szkolnym cyklu lekcji bibliotecznych rozwijających kompetencje czytelnicze oraz kształtujących i pogłębiających nawyk czytania.
1. Innowacja pedagogiczna „Piszące brzdące”. „Biblioteka od A do Z” – zajęcia biblioteczne dla uczniowie klasy 2 a, 2b, w ramach których poznali zasady funkcjonowania biblioteki, rozłożenie działowe i alfabetyczne książek na półkach. Omówiono drogę książki od pisarza do księgarza i bibliotekarz.
- „Czy czytasz? Czytam! A Ty? –sięgnij po książkę i weź udział w spotkaniu z pisarzem. Lekcja biblioteczna zachęcająca do czytania i promująca spotkanie z pisarzem.