Zespół Szkół Gminnych w Łapczycy im. Marii Skłodowskiej-Curie

  • STRONA GŁÓWNA
  • SZKOŁA
    • HISTORIA NASZEJ SZKOŁY
    • STATUT
    • PATRON
    • GRONO PEDAGOGICZNE
    • SAMORZĄD UCZNIOWSKI
    • RADA RODZICÓW
    • NASZA MISJA I WIZJA
    • GALERIE
    • ARCHIWUM
  • PRZEDSZKOLE
    • Historia naszego przedszkola
    • Statut
    • Galeria
  • DLA UCZNIÓW
    • PODZIAŁ GODZIN
    • ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
    • PEDAGOG, PSYCHOLOG
    • ŚWIETLICA
    • BIBLIOTEKA
    • NASZE KLASY
    • SZKOLNE KOŁO CARITAS
    • EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
  • DLA RODZICÓW
    • KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO
    • HARMONOGRAM SPOTKAŃ Z RODZICAMI
  • DLA NAUCZYCIELI
  • PRACA I OSIĄGNIĘCIA
    • PROGRAMY
    • PRZYJACIELE I PARTNERZY
  • PROJEKTY
    • NAUKOWA EKSPEDYCJA W GMINIE BOCHNIA
    • LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
    • NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 na lata 2021-2025
      • Biblioteka szkolna
        • Działania w środowisku lokalnym
        • Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa
  • KONTAKT
  • REKRUTACJA
    • REKRUTACJA DO SZKOŁY
    • REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA
  • BEZPIECZEŃSTWO
  • RODO
  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

Globik poznaje świat przez doświadczenie – zajęcia wyrównawcze z przyrody.

by Redaktor / środa, 22 maja 2019 / Published in Aktualności, Galerie

Celem zajęć było umożliwienie uczniom mającym trudności w nauce przyrody wyrównanie braków w wiedzy i umiejętnościach oraz rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, a także kształtowanie kluczowych umiejętności przyrodniczych niezbędnych w codziennym życiu i dalszej edukacji.

Podczas zajęć wykorzystano pomoce naukowe oraz sprzęt TIK zakupiony w ramach doposażenia pracowni przedmiotowych. W ramach spotkań zrealizowano następujący zakres tematyczny:

  1. Uczniowie pracowali z administracyjną mapą Polski, czyli wskazywali położenie i atrakcje turystyczne poszczególnych województw.
  2. Uczniowie wybrali się w podróż przez Układ Słoneczny z wykorzystaniem pomocy „Układu Słonecznego w postaci nadmuchiwanych piłek” oraz „Magnetycznego Układu Słonecznego”. Podczas wędrówki poznali różne ciała niebieskie, nauczyli się prawidłowej kolejności ułożenia planet od Słońca oraz ich charakterystycznych cech. Poznali sylwetkę znakomitego polskiego astronoma Mikołaja Kopernika.
  3. Uczniowie korzystali z globusów konturowych oraz podświetlanych globusów polityczno – fizycznych  celem określenia kształtu Ziemi oraz położenia kontynentów względem równika i południka zerowego. Określali i wskazywali główne oraz pośrednie kierunki geograficzne na globusie, posługując się nazewnictwem polskim i angielskim.
  4. Przy pomocy ruchomego modelu na baterie „Układ Słoneczny i gwiazdozbiory” oraz „Tellurium” z napędem ręcznym uczniowie mogli w sposób obrazowy zobaczyć dwa rodzaje ruchów planet: ruch obrotowy, wirowy oraz ruch obiegowy. A także, jak w trakcie całego roku zmienia się kąt padania promieni słonecznych w układzie Słońca-Ziemia-Księżyc a więc określić z czego wynika istnienie pór roku, faz księżyca, zaćmień Słońca i Księżyca.
  5. Zobacz jak oddziałują na siebie magnesy, to kolejne zajęcia podczas których uczniowie poznali biegunową budowę magnesu. Wykonywali doświadczenia z wykorzystaniem „Walizki z zestawem magnesów do doświadczeń oddziaływań magnetycznych” sprawdzające rozchodzenie się linii pola magnetycznego, poznali rodzaje magnesów i ich oddziaływania na przedmioty z różnych tworzyw. Dodatkowo zyskali wiedzę na temat pola magnetycznego Ziemi jego znaczenia w nawigacji.
  6. Uczniowie dowiedzieli się jak zbudowany jest kompas, jak działa oraz jakie jest jego zastosowanie. Nauczyli się także opisywać oddziaływania magnetyczne, nazywać bieguny magnetyczne magnesów, opisywać oddziaływania między biegunami magnesów, podawać przykłady przedmiotów, na które oddziałują magnesy.
  7. Kolejne zajęcia dotyczyły zjawiska elektryzowania. Podczas zajęć uczniowie badali oddziaływania między ciałami naelektryzowanymi poprzez tarcie oraz badali oddziaływania ciał naelektryzowanych z przedmiotami wykonanymi z różnych substancji. Uczniowie przy pomocy zestawu doświadczalnego (woreczki foliowe, włóczka, plastikowa linijka, balon, skrawki papieru) wykonali doświadczenia ilustrujące zjawisko oddziaływania elektrostatycznego. Badali wzajemne oddziaływanie (przyciąganie lub odpychanie) ciał naelektryzowanych wskutek pocierania.
  8. Uczniowie poznali i nauczyli się posługiwać czterema przyrządami do pomiarów środowiskowych tworzących tzw. zestaw doświadczalny „Środowisko”: miernik temperatury i wilgotności powietrza, Luxometr – miernik natężenia światła, Anemometr- miernik przepływu wiatru, Decybelomierz- miernik poziomu dźwięku (dBA).
  9. Badaliśmy poziom hałasu w szkole o rożnych godzinach ze szczególnym uwzględnieniem przerw międzylekcyjnych. Do pomiaru uczniowie wykorzystali decybelomierze. Dodatkowo mierzona była temperatura i wilgotność wewnątrz pomieszczeń szkoły oraz siła wiatru i temperatura na zewnątrz.
  10. Podczas zajęć „Jak słyszymy dźwięki?” uczniowie dowiedzieli się dlaczego słyszymy dźwięki, jakie są rodzaje dźwięku i od czego zależy prędkość dźwięku. Poznali także budowę ucha ludzkiego jako narządu odbierającego dźwięki na podstawie „3 częściowego 5-krotnie powiększonego modelu ucha”. Badali również rozchodzenie się dźwięku w ciałach stałych z wykorzystaniem prostych „kubeczkowo-sznurkowych telefonów”.
  11. Uczniowie zapoznali się z budową jaskini na przykładzie „Modelu jaskini krasowej”, będącej także środowiskiem życia nietoperzy (nawiązano i omówiono zjawisko echolokacji). Podczas zajęć zdobyto także umiejętność rozpoznawania skał z różnych rejonów Polski (np. wapień) i świata.
  12. Prowadzona była analiza schematu krążenia wody w przyrodzie (opady, wsiąkanie, spływ, parowanie). Podjęto próbę wykonania doświadczenia- symulacji obiegu wody w przyrodzie- z wykorzystaniem „Modeli cyklu hydrologicznego”, czyli trójwymiarowego modelu (symulatora) wyobrażającego fragment naturalnego ukształtowania powierzchni Ziemi, prezentujący obieg wody w przyrodzie.
  13. Omówiono z uczniami zasady działania przyrządów służących do pomiaru składników pogody
    z wykorzystaniem tzw. „Stacji meteorologicznej w walizce” oraz przenośnej stacji pogodowej „Wiatr i Pogoda”. Przeprowadzono obserwację pogody i dokonano pomiaru jej składników: temperatury, opadów deszczu, siły i kierunku wiatru, ciśnienia atmosferycznego. Uczniowie nauczyli się:
  • rozpoznawać, rozróżniać, opisywać, mierzyć i zapisywać: temperaturę, zachmurzenie, kierunek oraz siłę wiatru, wielkość opadów atmosferycznych;
  • odczytywać oraz używać różnorodne symbole pogodowe, zaczynając od prostych piktogramów do zestawu naukowych symboli używanych w oficjalnych mapach pogodowych.
  • Tweet

NAJNOWSZE WYDARZENIA

  • I SZKOLNY KONKURS LITERACKO – PLASTYCZNY „Piórem i kredką”.

    I SZKOLNY KONKURS LITERACKO – PLASTYCZNY ...
  • Powiatowe Igrzyska Dzieci w Pływaniu Indywidualnym na Krytej Pływalni w Bochni

    Awans naszej uczennicy Kamili Migdał do zawodów...
  • Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci! 12-21 kwietnia 2023r

    Jest to projekt ekologiczny i edukacyjny, które...
  • Posprzątaj z nami Małopolskę 3–5 kwietnia 2023 roku!

    Dbasz o swoje najbliższe otoczenie? Chcesz, żeb...
  • I miejsce w Gminnym Konkursie Wiedzy Astronomicznej w 550 rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika.

    W dniu lutego 2023r. reprezentacja naszej szkoł...

Z ŻYCIA SZKOŁY

  • Aktualności
  • Bez kategorii
  • Galerie
  • przedszkole

ARCHIWUM

  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017

© 2017 Zespół Szkół Gminnych im. Marii Skłodowskiej Curie w Łapczycy

TOP Skip to content
Open toolbar

UŁATWIENIA

  • Powiększanie tekstu
  • Pomniejszanie tekstu
  • Odcienie szarości
  • Wysoki kontrast
  • Negatyw kontrast
  • Jasne tło
  • Linki podkreślone
  • Czytelne czcionki
  • Reset